De 7 belangrijkste werktrends van 2019

Welke vaardigheden zijn toekomstbestendig? Wat verwachten medewerkers van de werkomgeving? De werktrends voor 2019 laten zien welke kant het opgaat.

Hierbij de zeven belangrijkste voorspelde werktrends voor 2019:

1. Impact van de economische groei

Doordat de werkloosheidscijfers historisch laag zijn leidt dat tot arbeidsmarktkrapte in uiteenlopende sectoren. Organisaties die de juiste mensen niet kunnen vinden gaan omvallen.

2. Nieuwe banen en klussen

Experts op het gebied van Machine Learning en Data Scientists behoren wereldwijd tot de meest gezochte mensen. Aangezien het aanbod op dit gebied ver achterblijft bij de vraag, legt dit grote druk op recruitment van organisaties. Freelancers springen in dit gat, waardoor we steeds meer afstevenen op een gig economy. Naar verwachting zal in in 2027 in de VS de meerderheid van de workforce uit freelancers bestaan.

3. Robotisering

Met name in landen die te maken hebben met sterke vergrijzing zal het tempo van robotisering toenemen. De inzet van Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie)  vraagt bovendien andere vaardigheden van mensen. Uit onderzoek blijkt dat wereldwijd maar liefst 375 miljoen werknemers omgeschoold moeten worden.

4. Nieuwe vaardigheden

Er word een steeds groter beroep gedaan op de soft skills van mensen. Denk hierbij aan: time management, mondelinge communicatie, schriftelijke vaardigheden en leiderschap.

5. Stress versus vitaliteit

Gelukkige medewerkers zijn beter bestand tegen stress, creatiever, meer betrokken, en innovatiever. Helaas is uit onderzoek gebleken dat de gemiddelde werknemer helemaal niet zo gelukkig is. Er is uit onderzoek gebleken dat er een echte stressrevolutie gaande is op de werkvloer. Bijna 2/3 van de medewerkers ervaart regelmatig stress of frustratie op de werkvloer. Met name onder millennials komen burn-outs alarmerend vaak voor. Meer aandacht voor vitaliteit en gezonde werkplekken is nodig in 2019.

6. Diversiteit als must

Diversiteit binnen teams en organisaties gaat een must worden. Het is belangrijk dat de organisatie veel verschillende visies en vaardigheden in huis heeft

7. Technologie ten dienste van de medewerker

We gaan zien dat veel technologie op de werkvloer in een nieuwe fase gaat komen. Nieuwe technologie moet in de eerste plaats worden ingezet om ons werk gemakkelijker te maken. De gebruiker moet dus centraal staan en niet het proces.

Bron: www.intermediar.nl

Geplaatst in Alle nieuws