Hoe ga jij om met stress op de werkvloer? Een aantal tips!

Vaak ontstaat stress op de plek waar we de meeste tijd doorbrengen, namelijk op het werk. Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent of bij wie je in dienst bent, stress op het werk is vrijwel onvermijdelijk. Of het nu gaat om een groot rapport waarvan de deadline in zicht is of dat je een presentatie moet geven voor een groot publiek, er zijn altijd manieren om je stressgevoelens te verlichten. Onderstaand negen tips om te ontspannen op het werk.

Luister naar rustgevende muziek.

Het klinkt misschien raar, maar de rustgevende noten van een panfluit of de zachte klanken van een piano akkoord zorgen ervoor dat de hartslag kalmeert met als gevolg dat mensen zich minder opgejaagd voelen. Dit hoeft uiteraard niet perse meditatieve muziek te zijn. Muziek die voor jou persoonlijk een rustgevende werking heeft, is een prima remedie.

Neem eens een stressverlagende snack

Bepaalde voedingsmiddelen zijn ideaal om te ontstressen, waaronder avocado, havermout, amandelen, bosbessen en sinaasappelen. Zorg ervoor dat je een paar keer per dag een snack neemt, vooral tijdens je pauzes.

Maak een wandeling

Frisse lucht kan wonderen doen voor je gemoedstoestand. Soms kan 10 minuten frisse lucht je hoofd al aardig leeg maken. Mocht je niet in staat zijn om het gebouw te verlaten, is weggaan van je bureau ook al een verademing. Probeer tijdens je 10-minuten break niet te denken aan alle taken die je nog moet afkrijgen, maar probeer oprecht even te ontspannen.

Neem een YouTube-break

In plaats van doelloos door Facebook of Twitter te scrollen in de hoop afleiding te vinden van je werk, kun je beter een 5 minuten break inlassen om een grappige YouTube-video te bekijken op je favoriete kanaal. Neem maar van mij aan dat een hilarische video je vele malen beter laat voelen dan de leuke vakantiefoto’s van je vrienden op Instagram.

Visualiseer

Roep je innerlijke meditatie-goeroe op (iedereen met een beetje fantasie heeft er een!). Sluit je ogen 30 seconden en doe alsof je op een rustige plek zit: je eigen kamer, het bos, een bloemenveld. Zolang het maar een plek is waar jij je prettig voelt. Focus je op de bezienswaardigheden en geluiden van deze plek en probeer rustig adem te halen. Even wegdromen en ontspannen kan heel rustgevend en stressverlagend werken.

Drink thee

Uit onderzoek is gebleken dat groene thee stress vermindert en met een warm drankje in je handen zul je rustig worden en kalmeren. Bovendien bevat het veel minder cafeïne dan koffie.

Houd een stressbal op je bureau

Op mijn bureau heb ik twee stressballen voor die momenten wanneer ik echt in iets moet knijpen om mijn zenuwen in bedwang te houden voordat de stress zich op een andere manier manifesteert (zoals irritant wiebelen op m’n stoel). De stressballen zijn vrij goedkoop en nemen niet veel ruimte in op je bureau.

 Bel een vriend

Als je een bijzonder moeilijke dag hebt, overweeg dan om even weg te lopen van je bureau.
Ga een vriend of familielid bellen. Soms moet je gewoon de stem van een geliefde horen die je dan gerust kan stellen en voor jou alles even lekker relativeert.

Geef jezelf een massage

Masseer de zijkanten van je hoofd met een beetje olie. Het geeft een onmiddellijke pijnverlichting voor je onophoudelijk onder druk staande brein, en daarnaast zorgt de geur van de olie voor de concentratie-boost die je op dat moment nodig hebt.

 

 

 

 

 

 

Bron: https://www.glassdoor.nl/blog/9-manieren-om-te-ontspannen-op-het-werk/

Geplaatst in Alle nieuws