5 tips voor als je niet weet wat je wilt

5 tips voor als je niet weet wat je wilt

Je werkt misschien al een aantal jaren binnen dezelfde organisatie. Ooit had je het er prima naar je zin. Het kan zijn dat je er op een gegeven moment geen voldoening meer uit haalt. Als het gaat voelen alsof je stil staat omdat je onvoldoende je talenten in kunt zetten is het misschien tijd om eens verder te gaan kijken.

Hieronder 5  gouden tips die je verder kunnen helpen

1. Maak je hoofd leeg:
Probeer eens wat minder te doen, en maak je hoofd leeg. Je kan bijvoorbeeld lekker naar het strand gaan, of een boswandeling maken. Zorg dat je even uit de dagelijkse sleur bent. Vaak krijg je op zo’n moment de beste ingevingen.

2. Investeer in mensen waar je energie van krijgt
Niet meer helemaal happy over je werk? Dan zal je merken dat je je ook minder energiek gaat voelen. Dit komt omdat de ontevredenheid vaak energie van je vreet. Onvrede heeft veel effect op je gemoedstoestand, je gezondheid en uiteindelijk ook op je relaties. Het is belangrijk dat je positieve mensen om je heen hebt. Probeer mensen die veel klagen zoveel mogelijk te vermijden. Mensen die positieve gedachtes hebben zorgen ervoor dat je uit die neerwaartse spiraal komt. Sta er voor open om nieuwe mensen te ontmoeten met nieuwe ideeën en invalshoeken.

3. Wees nieuwsgierig – krijg inspiratie
Vaak hebben we ‘geen idee’ wat vrienden of familie nou eigenlijk voor baan hebben. Ja in ‘titel’ weten we wel wat ze doen maar niet zozeer in taken en verantwoordelijkheden. Vraag eens aan hen hoe hun werkdag er uitziet. Wat ze wel en niet uitdagend vinden aan hun werk. Lees daarnaast verschillende vacatures en verzamel die vacatures die je leuk lijkt en probeer er meer over te weten te komen. Laat je fantasie de vrije loop.

4.Kom uit je comfortzone
Het echte probleem is vaak niet zozeer dat we niet weten wat we willen. Maar dat we er onbewust voor terugdeinzen dat we dingen misschien anders moeten gaan doen als we erachter komen wat we wél willen in ons leven, werk of relatie. Als je alles bij het oude houdt, hoef je die angst voor verandering ook niet onder ogen te komen.

5. Maak je wens belangrijk
Luister naar je wensen en verlangens. Maak ze belangrijk. Als je graag iets anders wilt maar niet weet hoe of wat, zoek dan de hulp die daarvoor nodig is. Laat je inspireren en motiveren. Wat is voor jou de snelste weg om stappen te zetten? Hoe belangrijk is het voor jou om dingen aan te pakken en te veranderen? Als je het geen prioriteit geeft, gaat het nooit vanzelf veranderen.

Bron: https://bit.ly/2S83PT6

Geplaatst in Alle nieuws

De effecten van stress op ons lichaam

De effecten van stress op ons lichaam

Wat is het effect van stress op onze hersenen en ons lichaam? En kan het ook positief zijn? Stress kan heel schadelijk zijn, maar streven naar een stressniveau van nul hoeft niet. Soms heb je een beetje stress nodig om beter te kunnen presteren!

Wat gebeurd er precies in onze hersenen zodra we stress ervaren?
Stress is een trigger die een bepaalde lichamelijke reactie opwekt. Als je stress ervaart, wordt een bepaald deel van je hersenen – de amygdala – geactiveerd. Dat deel geeft een hormoon af, wat de hypothalamus activeert. Ook die geeft een hormoon af dat op zijn beurt de bijnieren activeert, waarna die weer het hormoon cortisol uitscheiden. Dat hormoon wordt ook wel het stresshormoon genoemd, want hierdoor ervaar je een stressgevoel.

Hoe schadelijk is cortisol voor het lichaam?
Cortisol kan schadelijk worden zodra het zich op gaat stapelen in de hersenen. Dit gebeurd echter alleen als je langere tijd gestrest bent. Een teveel aan cortisol kan hersencellen doden en op de hele lange termijn de hersenen zelfs laten krimpen. Ook zijn er een aantal kort termijneffecten bekend zoals: verwarde gevoelens, een verminderde concentratie, niet helder kunnen denken en problemen met slaap en geheugen.

Wat is nu eigenlijk het nut van stress?
Stress is een heel erg nuttig verschijnsel in ons leven. Het zorgt ervoor dat we in leven blijven in noodsituaties waarbij we direct fysiek gevaar lopen. Het fenomeen stamt uit de tijd dat wij nog in de jungle leefden en dat er achter elke struik of boom gevaar kon schuilen. Als een leeuw het op je gemunt had moest je maken dat je in veiligheid kwam. Daarvoor dient stress. Je fysieke vermogens worden verveelvoudigd, je kan veel harder lopen dan normaal, je bent wel 4 x zo sterk als je dacht!

Bron: www.intermediair.nl

Geplaatst in Alle nieuws

Hoever reikt het inzagerecht van een werknemer?

Hoever reikt het inzagerecht van een werknemer?

De algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) biedt betrokkenen de mogelijkheid om inzage te krijgen in de persoonsgegevens van werknemers die de werkgever verwerkt. Deze mogelijkheid werd al eerder geboden door de wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De reden dat er meer aandacht voor is gekomen is mede te danken aan de komst van de AVG. Werknemers willen steeds vaker inzage hebben in het personeelsdossier, maar is het als werkgever verplicht om aan het verzoek tot inzage te voldoen?

Geldt het inzageverzoek ook voor een werkgever?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is van toepassing op alle organisaties binnen Nederland die persoonsgegevens verwerken. Een werkgever verwerkt veel gegevens die duidelijk en zeer eenvoudig te herleiden zijn. Nu de AVG van toepassing is, is een werkgever ook verplicht om zich te houden aan artikel nummer 15AVG, het recht op inzage van werknemer. Een werknemer mag zijn werkgever dus vragen naar zijn of haar persoonsgegevens. De wetgeving geeft wel nadrukkelijk aan dat zo’n verzoek van de werknemer wel met redelijke tussenpozen moet worden gedaan. Het kan niet zo zijn dat de werknemer elke maand om inzage gaat vragen en hier ook naar gehandeld moet worden, in zo’n geval mag de werknemer dit weigeren.

Welke stappen moet een werkgever nemen als er een verzoek komt vanuit een werknemer?

Mocht deze situatie zich voordoen dan moet de werkgever de volgende punten inzichtelijk maken:

  • Binnen vier weken moet er een reactie komen op het verzoek
  • Een volledig overzicht van de door de werkgever verwerkte gegevens van de werknemer
  • Een omschrijving van het doel of de doeleinden van de gegevensverwerking
  • Alle beschikbare informatie over de herkomst van de gegevens

Geldt het inzagerecht voor het gehele personeelsdossier?

Het is niet zo dat het inzagerecht zo ver gaat dat de werkgever het gehele dossier dient te verstrekken aan de werknemer. Wel vallen alle officiële stukken als een verslag van een beoordelingsgesprek, stukken over promotie en salaris onder het inzagerecht.

Als afsluiter nog een aantal tips:

  • Zorg dat de afdeling HR op de hoogte is van de termijn van vier weken
  • Schrijf een beleid hoe om te gaan met rechten van werknemers
  • Deel een personeelsdossier overzichtelijk in

Bron: www.jpr.nl

Geplaatst in Alle nieuws

Zo durf je wél voor de baan te gaan die je eigenlijk wilt

Zo durf je wél voor de baan te gaan die je eigenlijk wilt

Hoe weet je of het tijd is voor de volgende stap in je carrière? Of misschien wel heel iets anders? Wat je in ieder geval niet moet doen is angstig blijven zitten waar je zit. Je moest eens weten hoe makkelijk je tegenwoordig kunt veranderen naar een baan die veel leuker is.

Het is natuurlijk makkelijk gezegd, ‘even’ iets anders zoeken. Alsof iemand anders even je huur of hypotheeklasten ophoest als het jou vanwege die reden tijdelijk niet lukt? In de praktijk is daar echter vrijwel geen sprake van, vertelt een arbeidsbemiddelaar. ‘Hbo’ers komen op dit moment heel gemakkelijk aan het werk en er is zelfs sprake van een omgekeerde situatie ten opzichte van vlak na de crisis: er is met de aantrekkende economie zo’n vraag naar hooggeschoolde mensen dat je zelfs in de positie bent om een heel riant salaris te vragen.’ Daarbij is de zekerheid die je dacht te creëren een vorm van schijnveiligheid, legt ze uit, want met de komst van de transitievergoeding kan ook iedereen met een vast contract zó aan de kant worden gezet.

Het allerbelangrijkste, benadrukt de arbeidsbemiddelaar: als je ’s ochtends te vaak zuchtend je bed uitkomt en regelmatig afspraken met vrienden verzet omdat je werk te veel energie vergt, dan moet er wat gebeuren. Want leuk werk is echt niet altijd leuk, maar geeft je wel een positief, voldaan gevoel. Claassen-Van Daal: ‘Om je carrière in goede conditie te houden moet je echter wel blijven luisteren naar jezelf, om vervolgens veranderingen te maken als dat nodig is.

Bron: www.intermediar.nl

Geplaatst in Alle nieuws

Zo zorg je dat je weer energie krijgt van je werk

Meer energie van je werk krijgen

Tikken de minuten elke werkdag tergend traag voorbij? Staat je zondag meer in het teken van opzien tegen maandag, dan genieten van het weekend? Met deze simpele tips haal je gemakkelijk meer plezier en energie uit je werk. 

Stel een doel

Weten wat je te doen staat zorgt voor meer zin in je werkdag. Laat het werk dus niet als een tsunami over je heenkomen, maar stel jezelf een concreet doel voor de dag. Wat wil je sowieso afkrijgen en bereiken? Meerdere kleine doelen kan ook, dan kun je fijn afvinken wat je al gedaan hebt.

Ontwikkel jezelf

Zie je baan als je persoonlijke playground waar je kunt werken aan je ontwikkeling. Oefen je sociale vaardigheden op collega’s, bijvoorbeeld door samen te werken met iemand met een heel ander karakter dan jij. Je presentatieskills verbeter je door de volgende teammeeting voor te zitten en stap eens uit je comfort zone door een spannend gesprek met je manager aan te gaan. Voldoening achteraf gegarandeerd.

Sprintjes

Bescherm jezelf, wil ze maar zeggen. Verwacht ook niet dat je urenlang achter elkaar supereffectief bent. Je werkt productiever als je op een dag veel kleine sprintjes trekt in plaats van één marathon te lopen. Op momenten dat je even naar je computer staart, ontstaan de nieuwe ideeën. Voel je de onuitgesproken druk om steeds bereikbaar te zijn? Er is altijd wel iemand op de afdeling die steengoed is, maar zijn telefoon niet opneemt na vijven. Wat gebeurt er op een gegeven moment? Mensen accepteren dat. Want die persoon is gewoon hartstikke goed in wat hij doet. Die is er als het moet, komt afspraken na, en zegt het op tijd wanneer hij het niet redt. Dan maakt dat ene appje minder in de avond niets uit.

Fijne werkplek

Investeer in toffe designkantoorgadgets. Want een nietmachine, pennenbakje of ordner is niet heel spannend, maar je gebruikt én ziet ze elke dag. Dus waarom zou je niet voor een mooi designexemplaar gaan? Werk je thuis of heb je een eigen bedrijf? Kies dan ook voor een bijzondere stoel, kast of bureau. Zo wordt het elke dag een feestje om aan de slag te gaan op je eigen designwerkplek.

Move it

Fysieke inspanning verhoogt je productiviteit en geeft je energie. Neem daarom regelmatig een korte pauze. Loop een rondje, haal koffie voor je collega’s of loop even van je plek als je moet bellen. En natuurlijk: neem de trap in plaats van de lift (nou vooruit, als je op de zesde verdieping werkt mag de lift af en toe ook wel).

Focus

Multitasken is handig, maar kost ook veel energie. Focussen op het hier en nu en één taak tegelijk doen levert juist positieve energie op. Het geeft rust en helderheid in je hoofd, met een beter eindresultaat tot gevolg. Zorg dat je een notitieblokje bij de hand hebt voor dingen die je ineens te binnen schieten en niet mag vergeten.

 

Bronnen: intermediair-viva

Geplaatst in Alle nieuws Getagd met , ,

Bij welke generatie hoor jij?

Bij welke generatie hoor jij?

Heb jij verschillende generaties in je team? Dan kunnen jullie van elkaar leren. Bij welke generatie hoor jij?

Generatie Alpha (geboren tussen 2016 en 2030)
– Opgegroeid met de iPad, voor deze generatie bestaat er geen leven zonder schermen en internet
Jong tijdens: economische crises, bezuinigingen, groeiende technologische kennis
(Verwachte) Kenmerken: Beter opgeleid dan ooit, materialistisch

Generatie Z (geboren tussen 2001 en 2015)
– Deze generatie kan uitstekend multitasken.
– De jongeren worden vaak digital ‘natives’ genoemd: geboren en getogen media consumers
– Ze zijn mondiaal georiënteerd en volgen bijvoorbeeld veel Engelstalige films en series
Jong tijdens: digitale tijdperk, economische crises
Kenmerken: internet is vanzelfsprekend, multitasken

Generatie Y (geboren tussen 1986 en 2000)
– Deze generatie staat beter bekend als millennials.
– De grenzeloze generatie
– Ze voelen zich bijzonder, zelfverzekerd en werden al vroeg actief op internet. Msn, Hyves, en later Facebook; ze hebben het allemaal voorbij zien komen.
Jong tijdens: informatietijdperk, dreiging van terroristische aanslagen
Kenmerken: authentiek, zelfverzekerd, actief op internet, meegekregen dat alles mogelijk is, het is de prestatie generatie en daardoor ook de generatie met de meeste burn-outs.

Pragmatische generatie (geboren tussen 1971 en 1985)
– Deze generatie betreft veelal kinderen van de protest generatie
– Deze generatie werd vrijgelaten in het maken van keuzes, ze hadden veel mogelijkheden en zelfontplooiing stond centraal
Jong tijdens: groeiende keuzemogelijkheden
Kenmerken: levensgeluk als hoogste doel, zelfontplooiing, passiviteit door het gebrek aan verplichtingen.

De generatie X (geboren tussen 1956 en 1970)
– Ook wel de verloren generatie genoemd
– Een generatie die te maken kreeg met een enorme economische crises
– Een generatie die snel volwassen moest worden
Jong tijdens: economische crises, jeugdwerkeloosheid
Kenmerken: praktisch, zelfredzaam, no-nonsense mentaliteit

Protestgeneratie (geboren tussen 1941 en 1955)
– Geboren tijdens de babyboom
– Opgegroeid tijdens de welvaartsstijging
– Nieuwe muziekstromingen en subculturen in de bewogen sixties en seventies
Jong tijdens: stijgende welvaart
Kenmerken: vrije moraal, zelfontplooiing, onvrede

Stille generatie (geboren tussen 1925 en 1940)
– De opa’s en oma’s van de huidige generatie jongeren
– Groeiden op in en na de oorlog en waren trouw aan het gezag
Jong tijdens: wederopbouw
Kenmerken: plichtsgetrouw, harde werkers

 

Geplaatst in Alle nieuws

De meest gewilde beroepen van 2020

Met welke vaardigheden bereid je je het best voor op de toekomst? Door automatisering verdwijnen er niet alleen banen maar ontstaan er ook nieuwe banen.
Om een toekomstbestendige carrière op te bouwen, zijn vaardigheden die computers en robots niet zo goed op kunnen lossen het beste om te bezitten.
Denk aan competenties als creativiteit, kritisch denken, en sociale vaardigheden zoals inlevingsvermogen.

Een Consultancyfirma maakte in samenwerking met het World Economic Forum een overzicht van de vaardigheden waar in 2020 veel vraag naar zal zijn.
Vaardigheden als het oplossen van complexe problemen: het vermogen om verbanden tussen industrieën te leggen, en creatief problemen op te lossen die in de toekomst kunnen ontstaan.
Op deze manier kunnen we kunstmatige intelligentie bijhouden, aldus de infographic.

Vaardigheden die ook als nuttig worden gezien zijn bijvoorbeeld het managen van werknemers (leiderschap) en empathisch vermogen is ook een belangrijke vaardigheid die niet kan worden vervangen door een robot. Daar zijn nog steeds goede werknemers voor nodig.

Een lijst van de meest gevraagde banen in 2020:

• Medische Technici
• Fysiotherapeuten
• Data-analisten
• Programmeurs
• Leraren
• Zorgmedewerkers

Bron: Intermediair.nl

Geplaatst in Alle nieuws

10 tips om talent te binden

10 tips om talent te binden

  1. Een positief energieke werkomgeving. Maar wat is dan positief en energiek? Loop eens je kantoor binnen alsof het niet je kantoor is. Wat valt je op? Wat stoort? Soms kan een bureau verzetten al wonderen doen. Een opgeruimd bureau zorgt voor focus. Een gezamelijke relaxruimte doet wonderen voor de creatieve geest. Het hoeft geen grote investering te zijn.
  2. De perfecte match. Bij de aanstelling moet organisatie op zoek gaan naar de verbinding met de missie van de organisatie. Bespreek goed wat er wordt verwacht inzake de organisatiedoelstellingen. De samenwerking is anders een kort leven beschoren.
  3. Zorg voor interessante invulling van de dag. De energie moet voelbaar zijn in de projecten en/of opdrachten van de organisatie. Het talent moet zijn/haar talent verder kunnen ontwikkelen en ontplooien.
  4. Zorg voor toffe collega’s. een organisatie kan voor een energieke omgeving en interessante projecten of werkzaamheden hebben gezorgd, maar als er geen toffe collega’s zijn voor de uitvoer dan is het een kort leven beschoren. Teamwork staat hierbij centraal.
  5. Betrek mensen bij het succes. Laat als organisatie merken dat het resultaat er dankzij hen niet was gekomen. Laat hen deel uitmaken van het succesverhaal en deel schouderklopjes uit. Je zou hen zelfs een Ipad cadeau kunnen doen en hen hun tevredenheid uiten via sociale media. Dit kan eveneens een aantrekkingskracht zijn voor nieuw potentieel talent.
  6. Doe niet aan micromanagen. Talent werkt volgens processen die zijn niet in alles zijn te micromanagen. Je kunt je verder ontwikkelen met een bepaalde vrijheid in je functie en/of rol. Hier staat snelle en open communicatie bij centraal en dit heeft ook invloed op het geven van feedback. Het motto zou hier “work hard, play hard” kunnen zijn waarbij de persoon op resultaten in plaats van uren aanwezigheid wordt gemanaged.
  7. Laat regelmatig je gezicht zien. Het managen op resultaten betekent niet dat de organisatie er niet voor talent moet zijn. Integendeel. De organisatie moet er voor hen zijn zodat zij kunnen antwoorden of bijsturen op moeilijkheden, problemen en/of ontwikkelingen. Het leveren van maatwerk is hierbij belangrijk: met de cafetariaplannen en dergelijke meer lijkt maatwerk zelfs het streven geworden. One size fits me in plaats van one size fits all.
  8. Toon oprechte belangstelling. De organisatie moet zelfs nog een stap verder gaan en oprechte belangstelling tonen. De manager moet zich interesseren in de privéactiviteiten van het talent. Op deze manier weet de organisatie wat er speelt in zijn/haar belevingswereld en kan het hierop inspelen. Zelfs wanneer het talent er een bijberoep op nahoudt.
  9. Wees eerlijk. het bijberoep van het talent kan namelijk tot prachtige synergie en/of samenwerkingen leiden. Maar de organisatie moet hierbij altijd eerlijk zijn.
  10. Bied je mensen echte ontwikkelingskansen. Als een organisatie echte ontwikkelingskansen blijft aanbieden door het talent ondernemend te laten zijn binnen de organisatie, dan zullen zij eerder geneigd zijn te blijven bij de organisatie waar zij nu werken. Deze ontwikkelingskansen kunnen zelfs buiten de organisatie liggen. Een win-win situatie dus.

 

Geplaatst in Alle nieuws

top 10!

Top-10 meest gevraagde beroepen

Beroep / Vacatures Q4 2017 (Groei)

  1. arts (niet) in opleiding / basisarts 1.175 (+90%)
  2. verpleegkundige (hoogopgeleid) 966 (+28%)
    3. psychiater 794 (+76%)
    4. wijkverpleegkundige 567 (+22%)
    5. sociaal psychiatrisch verpleegkundige 307 (+96%)
    6. zorgcoördinator 282 (+75%)
    7. klinisch geriater 275 (+54%)
    8. zorgmanager 262 (+24%)
    9. verzorgende (hoogopgeleid) 253 (-12%)
    10. verpleegkundig specialist 243 (+84%)

Top-10 snelst groeiende beroepen

Beroep / Vacatures Q4 2017 (Groei)

  1. verpleeghulp 106 (+203%)
    2. kinder-, jeugdpsychiater 105 (+200%)
    3. operatie-assistent 116 (+170%)
    4. sociaal psychiatrisch verpleegkundige 291 (+94%)
    5. arts (niet) in opleiding / basis arts 1.175 (+90%)
    6. verpleegkundig specialist 243 (+84%)
    7. psychiater 794 (+76%)
    8. zorgcoördinator 282 (+75%)
    9. anesthesiemedewerker 160 (+67%)
    10. medewerker thuiszorg 51 (+65%)

Alle cijfers afkomstig van Jobfeed, bewerkt door Compagnon en Intelligence Group. Groeicijfers zijn Q4 van 2017 ten opzichte van Q4 van 2016.

Geplaatst in Alle nieuws

Dit zijn de 5 grootste ergernissen op het werk

Wanneer een groep mensen met elkaar samenwerkt, ontstaan er ongetwijfeld ergernissen. Waar ergert de werkende Nederlander zich het meest aan?

  1. Telefoon gebruiken tijdens vergaderingen of gesprekken

Op nummer 1 staat de mensen die hun mobiel gebruiken tijdens vergaderingen of gesprekken. Dat is onbeschoft en ook nog eens irritant, met name als je bezig bent met een verhaal tijdens een vergadering. Het is storend als mensen iets anders aan het doen zijn, alsof het onderwerp niet belangrijk is.

  1. Mensen die hun afspraken niet nakomen

Het is heel lastig werken en plannen wanneer een afgesproken deadline niet wordt gehaald. Mocht je het zien aankomen, communiceer dan tijdig wanneer dit het geval gaat zijn en wat de stand van zaken is.

  1. Roddelen

Een roddel of een bijdehandse grap over collega’s kan altijd verkeerd vallen, en ook veel schade aanrichten dan je in eerste instantie niet zou denken. Iedereen zou zeggen dat ze niet roddelen, en toch gebeurt het.

  1. Het eindeloos cc’en en van onbelangrijke mensen in je mails

Deze ergernis is duidelijk. Er is veel te veel onzinnige adres-informatie bij de kettingmails die iedereen in de werkgroep ontvangt. Dit is wellicht bedoeld om je in te dekken en te zorgend dat iedereen van de houd en de rand weet, maar dat maakt het niet altijd duidelijker.

  1. Te laat komen

Je hebt te laat komen en te laat komen. Het kan iedereen gebeuren om te laat te komen. Het is belangrijke hoe je hiermee omgaat. Als je niets laat weten en een uur te laat komt op een belangrijke vergadering, is dat een ander verhaal dan wanneer je goed communiceert als je iets later bent en na een kwartiertje binnen komt wandelen.

Geplaatst in Alle nieuws